Onaj ko isposti ramazan i provede ga u noćnom namazu ravan je iskrenim i šehidima. Amr b. Murra el-Džuheni, radijallahu anhu, prenosi da je neki čovjek došao Allahovom Poslaniku, sallallahu alejhi ve sellem, i upitao ga: “O, Allahov Poslaniče, ako budem svjedočio da nema drugog istinskog boga mimo Allaha i da si ti Allahov Poslanik, obavljao pet dnevnih namaza, udjeljivao zekat koji mi je obavezan, postio ramazan i provodio njegove noći u ibadetu, kojoj skupini vjenika pripadam?” “Iskrenim i šehidima!”, reče Allahov Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem. (Hadis su su zabilježili Ibn Huzejma, Ibn Hibban i drugi, i on je vjerodostojan, inšallahu te‘ala, kao što je to potvrdila skupina hadiskih stručnjaka) Onaj ko provede ramazanske noći u namazu, tj. klanjajući teraviju, Allah, dželle šanuhu, će mu oprostiti grijehe. Ebu Hurejra, rahijallahu anhu, prenosi od Allahovog Poslanika, sallallahu alejhi ve sellem, da je rekao: “Ko provede ramazanske noći u ibadetu, vjerujući u Allaha i očekujući od Njega nagradu, bit će mu oprošteni grijesi koje je počinio.” (Hadis su zabilježili Buhari i Muslim)
Zahvala pripada Allahu, azze ve dželle, i neka je salavat i selam na Allahovog Poslanika, njegovu časnu porodicu, vjerne ashabe i sve iskrene sljedbenike.
Ramazan je mjesec u kojem je počela objava najveličanstvenije i najodabranije Allahove, dželle šanuhu, knjige – Kur’ana, u kojem su uputa i spas za čovječanstvo.
Uzvišeni Allah rekao je: “U mjesecu ramazanu počelo je objavljivanje Kur’ana, koji je putokaz ljudima i jasan dokaz Pravoga puta i razotkrivanja dobra od zla.” (El-Bekara, 185)
Post u mjesecu ramazanu jedan je od pet temeljnih islamskih obligatnih dužnosti, na kojima je sagrađena vjera islam, i spada u red najbitnijih islamskih obaveza, na što upućuju mnoge predaje od Allahovog Poslanika, sallallahu alejhi ve sellem.
Ramazanski post je jedno od najomiljenijih djela Uzvišenom Allahu. Musliman se ramazanskim postom približava Allahovoj, dželle ve ‘ala, velikoj milosti i oprostu, postaje od Njegovih iskrenih i odabranih robova, čisti svoju dušu i ojačava srce u pokornosti.
Allahov Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, u vjerodostojnom hadisi-kudsijju kazuje da je Allah rekao: “Moj mi se rob ne može približiti Meni dražim djelom, od onog djela koje sam mu naredio.” (Hadis je zabilježio Buhari od Ebu Hurejre, radijallahu anhu) Dakle, najdraža djela kod Uzvišenog Allaha jesu ona djela koja nam je On, dželle šanuhu, naredio, a jedna od najvećih naredbi jeste post u mjesecu ramazanu.
Nagrada za post neizmjerna je kod Uzvišenog Allaha i samo je On, dželle šanuhu, jedini zna. Allah, azze ve dželle, rekao je: “Muslimanima i muslimankama, i vjernicima i vjernicama, i skrušenim muškarcima i skrušenim ženama, i iskrenim muškarcima i iskrenim ženama, i strpljivim muškarcima i strpljivim ženama, i poniznim muškarcima i poniznim ženama, i muškarcima koji udjeljuju i ženama koje udjeljuju, i muškarcima koji poste i ženama koje poste, i muškarcima koji o svojim stidnim mjestima vode brigu i ženama koje o svojim stidnim mjestima vode brigu, i muškarcima koji često spominju Allaha i ženama koje često spominju Allaha – Allah je, doista, za sve njih oprost i veliku nagradu pripremio.” (El-Ahzab, 35)
Ebu Hurejra, radijallahu anhu, prenosi od Allahovog Poslanika, sallallahu alejhi ve sellem, da je rekao: “Uzvišeni Allah rekao je: ‘Sva djela sina Ademovog pripadaju njemu, osim posta, on je Moj i Ja za njega nagrađujem.’” (Hadis su zabilježili Buhari i Muslim)
U drugoj predaji, koju su također zabilježili Buhari i Muslim od Ebu Hurejre, radijallahu anhu, navodi se da je Allahov Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, rekao: “Rekao je Allah: ‘Svako djelo sina Ademovog se umnožava, jedno dobro djelo deseterostruko, pa čak i do sedam stotina puta.’ Kaže Allah: ‘Osim posta, on je Moj i Ja za njega nagrađujem. Postač ostavlja svoje strasti i jelo samo radi Mene.’”
Ebu Umama, radijallahu anhu, tražio je od Allahovog Poslanika, sallallahu alejhi ve sellem, da ga uputi na djelo radi kojeg će ući u Džennet, pa mu je Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, na to rekao: “Drži se posta, jer, njemu ništa nije ravno.” Spominje se da se u kući ovog plemenitog ashaba, Ebu Umame, radijallahu anhu, nikada po danu nije vidio dim od vatre, tj. nisu kuhali hranu, osim kada bi im u posjetu došao neko od gostiju. (Hadis su zabilježili Ahmed, Nesai, Abdurrezzak i drugi s dobrim lancem prenosilaca)
Onaj ko iskreno isposti ramazan, Allah, azze ve dželle, oprostit će mu grijehe, na što upućuju riječi Allahovog Vjerovjesnika, sallallahu alejhi ve sellem: “Ko isposti ramazan vjerujući u Allaha i očekujući od Njega nagradu, bit će mu oprošteno ono što je prethodilo od grijeha.” (Hadis su zabilježili Buhari i Muslim od Ebu Hurejre, radijallahu anhu)
Uzvišeni Allah sačuvat će džehennemske vatre onoga ko isposti jedan dan dobrovoljnog posta na Njegovom putu, tj. u ime Allaha, pa kolika je onda vrijednost ramazanskog obaveznog posta!?
Ebu Seid el-Hudri, radijallahu anhu, prenosi od Allahovog Poslanika, sallallahu alejhi ve sellem, da je rekao: “Ko isposti jedan dan na Allahovom putu, Allah će njegovo lice udaljiti od Vatre koliko je sedamdeset godina hoda.” (Hadis su zabilježili Buhari i Muslim)
Ustrajavanje u postu mjeseca ramazana i činjenju ibadeta u njemu, iz godine u godinu, jedan je od uzroka brisanja malih grijeha, na koje većina ljudi ne obraća pažnju. Ebu Hurejra, radijallahu anhu, prenosi od Allahovog Poslanika, sallallahu alejhi ve sellem, da je rekao: “Pet dnevnih namaza, džuma do džume, ramazan do ramazana – brišu grijehe ako se izbjegavaju veliki grijesi.” (Hadis je zabilježio Muslim)
Post je jedan od uzroka ulaska u Džennet. Ebu Hurejra, rahijallahu anhu, prenosi od Allahovog Poslanika, sallallahu alejhi ve sellem, da je jednog dana upitao: “Ko je od vas danas osvanuo kao postač?” Ebu Bekr, radijallahu anhu, reče: “Ja!” “Ko je od vas danas ispratio dženazu?”, opet upita Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem. Ebu Bekr reče: “Ja!” “Ko je od vas danas nahranio siromaha?”, ponovo upita Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem. Ebu Bekr opet reče: “Ja!” Allahov Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, zatim reče: “Ove stvari, doista, nisu se našle pri jednom čovjeku a da nije ušao u džennet.” (Hadis je zabilježio Muslim)
Postači će biti odlikovani nad ostalim vjernicima na Sudnjem danu. Sehl b. Sa‘d, radijallahu anhu, prenosi od Allahovog Poslanika, sallallahu alejhi ve sellem, da je rekao: “Doista u Džennetu imaju vrata koja se nazivaju Rejjan, a kroz koja će ući postači na Sudnjem danu. Kroz njih neće moći ući niko osim postača. Biće rečeno: ‘Gdje su postači?’ Pa će oni ući kroz njih. Kada uđe zadnji od postača, ona će se zatvoriti, i neko posle toga neće kroz njih ući.” (Hadis su zabilježili Buhari i Muslim)
Zadah iz usta postača drag je Uzvišenom Allahu, dželle šanuhu, iako je neugodan ljudima. Ebu Hurejra, rahijallahu anhu, prenosi od Allahovog Poslanika, sallallahu alejhi ve sellem, da je rekao: “Tako mi Onoga u čijoj je ruci Muhammedova duša, doista, zadah iz usta postača draži je i ljepši Uzvišenom Allahu od mirisa miska.”(Hadis su zabilježili Buhari i Muslim)
Postač ima dvije nagrade za svoj post. U nastavku prethodnog hadisa navodi se: “Postač ima dvije nagrade kojima se raduje: raduje se kada se iftari i radovat će se radi posta kada se sretne sa svojim Gospodarom.”
Postač u čijem prisustvu drugi jedu, kao djeca, bolesnici, žene u hajzu, nepokorni muslimani i slično, ima veliku nagradu. Allahov Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, rekao je: “Doista, na postača, u čijem se prisustvu jede, meleki donose salavate”, tj. mole Allaha, dželle šanuhu, da im oprosti.(Hadis su zabilježili Ahmed, Tirmizi, Ibn Madža, Ibn Huzejma, Ibn Hibban i drugi s vjerodostojnim lancem prenosilaca, kako to tvrde Tirmizi, Ibn Huzejma, Ibn Hibban i drugi)
Ramazan je najbolji od svih mjeseci u godini. Abdullah b. Mesud, radijallahu anhu, poznati ashab i učenjak, rekao je: “Ramazan je prvak i predvodnik svih mjeseci.” (Predaju su zabilježili Ibn Ebu Šejba, Abdurrezzak, Ibn Ebu Dun’ja i drugi)
U mjesecu ramazanu zatvaraju se džehennemska vrata, a šejtani se vežu u okove, izuzev za one koji to odbiju i dadnu prednost nepokornosti i strastima. Ebu Hurejra, radijallahu anhu, prenosi od Allahovog Poslanika, sallallahu alejhi ve sellem, da je rekao: “Kada nastupi mjesec ramazan, vrata na nebesima se otvore, džehennemska se vrata zatvore, a šejtani se povežu u okove.” (Hadis su zabilježili Buhari i Muslim)
Onaj ko isposti ramazan i provede ga u noćnom namazu ravan je iskrenim i šehidima. Amr b. Murra el-Džuheni, radijallahu anhu, prenosi da je neki čovjek došao Allahovom Poslaniku, sallallahu alejhi ve sellem, i upitao ga: “O, Allahov Poslaniče, ako budem svjedočio da nema drugog istinskog boga mimo Allaha i da si ti Allahov Poslanik, obavljao pet dnevnih namaza, udjeljivao zekat koji mi je obavezan, postio ramazan i provodio njegove noći u ibadetu, kojoj skupini vjenika pripadam?” “Iskrenim i šehidima!”, reče Allahov Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem. (Hadis su su zabilježili Ibn Huzejma, Ibn Hibban i drugi, i on je vjerodostojan, inšallahu te‘ala, kao što je to potvrdila skupina hadiskih stručnjaka)
Onaj ko provede ramazanske noći u namazu, tj. klanjajući teraviju, Allah, dželle šanuhu, će mu oprostiti grijehe.Ebu Hurejra, rahijallahu anhu, prenosi od Allahovog Poslanika, sallallahu alejhi ve sellem, da je rekao: “Ko provede ramazanske noći u ibadetu, vjerujući u Allaha i očekujući od Njega nagradu, bit će mu oprošteni grijesi koje je počinio.” (Hadis su zabilježili Buhari i Muslim)
Ramazan je mjesec u kojem se nalazi najvrednija noć kod Uzvišenog Allaha, Lejletul-kadr, u kojoj je počela objava Kur’ana. Allah, dželle šanuhu, rekao je: “Mi smo ga objavili u Noći kadr – a šta ti misliš šta je Noć kadr? Noć kadr bolja je od hiljadu mjeseci – meleki i Džibril, s dozvolom Gospodara svoga, spuštaju se u njoj zbog odluke svake, sigurnost je u njoj sve dok zora ne svane” (El-Kadr, 1–5), i: “Ha-mim. Tako mi Knjige jasne, Mi smo je u Blagoslovljenoj noći objavili – i Mi, doista, opominjemo – u kojoj se svaki mudri posao riješi po zapovjedi Našoj!” (Ed-Duhan, 1–5)
Onaj ko provede Lejletul-kadr u ibadetu, Allah, dželle šanuhu, oprostit će mu grijehe. Ebu Hurejra, rahijallahu anhu, prenosi od Allahovog Poslanika, sallallahu alejhi ve sellem, da je rekao: “Ko provede Lejletul-kadr u ibadetu, vjerujući u Allaha i očekujući od Njega nagradu, bit će mu oprošteni grijesi koje je počinio.” (Hadis su zabilježili Buhari i Muslim)
Ramazan je jedinstvena prilika za oprost malih i velikih grijeha. Ka‘b b. Udžra, radijallahu anhu, prenosi od Allahovog Poslanika, sallallahu alejhi ve sellem, da im je jednog dana naredio da se okupe oko minbera u mesdžidu. Kada su se okupili, došao je Allahov Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, popeo se na prvu stepenicu i rekao “Amin!”, tj. Allahu, uslišaj dovu! Zatim se popeo na drugu stepenicu i rekao “Amin!” Zatim na treću i opet rekao: “Amin!” Kada je sišao sa minbera, upitali smo ga: “Allahov Poslaniče, danas smo te čuli da govoriš nešto, a prije te nismo čuli da govoriš nešto slično tome?” Reče: “Došao mi je Džibril, alejhis-selam, i rekao: ‘Neka je daleko onaj ko dočeka ramazan pa mu u njemu ne bude oprošteno!’, pa sam rekao: ‘Amin!’ Zatim je, kada sam bio na drugoj stepenici, rekao: ‘Neka je daleko onaj u čijem se prisustvu ti spomeneš pa ne donese salavat na tebe!’, pa sam rekao: ‘Amin!’ Pa je, kada sam se popeo na treću stepenicu, opet rekao: ‘Neka je daleko onaj koji dočeka starost svojih roditelja, ili jednog od njih, pa radi toga ne zasluži Džennet!’, pa sam rekao: ‘Amin!’” (Hadis su zabilježili Hakim, Bejheki, Taberani i drugi i on je hasen – dobar, iako ima određene slabosti u lancu prenosilaca, ali postoje druge predaje koje ga podupiru i pojačavaju)
Svake ramazanske noći meleki pozivaju na činjenje dobra. Allahov Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, rekao je: “Svake noći glasnik poziva: ‘O, ti koji želiš dobro, priđi! O, ti koji želiš zlo, prestani!” (Hadis su zabilježili Ahmed, Nesai i drugi s dobrim lancem prenosilaca)
Obavljanje umre u ramazanu ima istu vrijednost kao obavljanje hadža. Ibn Abbas, radijallahu anhuma, prenosi da je Allahov Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, rekao nekoj ensarijki: “Kada dođe ramazan, obavi umru, jer je umra u njemu, doista, iste vrijednosti kao i hadž”, a u drugoj predaji: “Umra u ramazanu vrijedi kao obavljanje hadža, ili čak hadža sa mnom.” (Hadis su zabilježili Buhari i Muslim)
Bitno je napomenuti da ne postoji vjerodostojna predaja koja upućuje na vrijednost obavljanja umre u nekom od drugih mjeseci, mimo ramazana, što jasno upućuje na veliku vrijednost ovog plemenitog mjeseca.



























